stp در بازاریابی چیست؟
stp در بازاریابی چیست؟ شما که به دنبال بازاریابی و جمع آوری اطلاعات در مورد بازاریابی هستید در مورد عبارت بخش بندی و STP بازار مطالبی را خوانده اید، اما آیا از آن استفاده می کنید؟ شاید دلیل عدم استفاده از این موضوع عدم آگاهی در مورد اهیمت این امر باشد. در ادامه در مورد این موضوعات توضیحات ساده و کوتاهی ارائه شده است تا شما بتوانید با درک درست تری نسبت به این موضوع اقدام نمایید.
این مفهوم بر سه بخش اساس در بازار تاکید دارد:
S: Segmentation
T:Targeting
P: Positioning
این سه عنوان که در این مقاله به بخش اول یعنی S می پردازیم را در چند مقاله ادامه دار برای شما مخاطبین گرامی توضیح خواهیم داد.
Segmentation یا بخش بندی بازار
stp در بازاریابی چیست؟ این اصطلاح به معنی بخش بندی بازار و تقسیم کردن بازار به بخش های کوچک تر با استفاده از متد های مختلف است. این امر به شما کمک خواهد کرد تا بازار خود را بهتر بشناسید، درک بهتری از شیوه تبلیغات خود داشته باشید و در سطح کلان نیز برروی ساختار تولید و طراحی محصول شما نیز تاثیر خواهد گذاشت.
بخش بندی جغرافیایی
این نوع دسته بندی بسیار ساده تر و معمول تر از سایر روش های دسته بندی و تقسیم بازار است. به عنوان مثال اگر تقسیم بندی بر اساس غرب کشور، شرق کشور، استان های مرکزی کشورو…
به عنوان مثال اگر شما تولید کننده لاستیک خودرو هستید می دانید که برای مناطق غرب و شمال غرب کشور، که معمولا مناطق کوهستانی و سرد سیر است، می بایست بیشتر لاستیک های مناسب شرایط را تولید و بازاریابی نماید.
بخش بندی دموگرافیک
بازار را بر مبنای متغیرهای دموگرافیک مانند سن، جنسیت، درآمد، مذهب، نژاد، شغل، ملیت و غیره تقسیم میکند.این تقسیم بندی در مورد اکثر کالا ها تعریف می شود. ب عنوان مثال خودروهای لوکس که قشر پردرآمد را در تقسیم بندی خود مد نظر داشته اند.
بخش بندی رفتار مشتری
تقسیم بندی بر اساس رفتار مخاطب، نحوه استفاده، الویت، الگوی تصمیمگیری در این دسته بندی قرار می گیرد.مشتریان را می توان وفادار، بی تفاوت و یا رقیب برند دانست.یا بخش بندی بر اساس اطلاعات و شناخت مشتریان از کالای شما می تواند یک نوع خاص از بخش بندی باشد.
بخش بندی روانشناختی
این نوع از بخش بندی افراد را بر اساس شخصیت، سبک زندگی، احساسات، رفتار و نگرش تقسیم بندی می کند.با داشتن دید روانشناختی به زندگی مشتریان می توانید سبک زندگی آنها را تشخیص دهید و از این طریق به شیوه های خرید آنها پی ببرید.
در بازاری که روز به روز گسترده تر می شود جلب تمامی مشتریان و تمامی اقشار کاری تقریبا غیر ممکن است، پس با بخش بندی بازار به بخش های کوچک تر و افراد با منافع مشترک می توانید بر پاسخگویی به نیاز های آنها تمرکز داشته باشید و این امر مقبولیت شما در بازار شناخته شده تری را برای شما به همراه خواهد داشت.
Targeting یا هدف گذاری
Targeting یا هدف گذاری به معنی انتخاب یکی از بخشهای بازار می باشد. پس از بخش بندی بازار، براساس امکانات، توانایی ها، میزان سوددهی، چرخه بازگشت مشتری، عمر مشتری و … یکی از بخش ها به عنوان هدف اصلی بازاریابی در نظر گرفته خواهد شد.
هدف گذاری در بازاریابی برای کسب و کارهای ساختار نیافته، چالش زا و در آینده کسب و کار می تواند آسیب زننده باشد. اگر کسب و کار از نظر ساختار و همچنین درک بازاریابی به شناخت درستی از خود نرسیده باشد، در انتخاب بخش هدف خود با مشکل روبرو خواهد شد.
ماهیگیرهای حرفه ای کاملا با هدف گذاری آشنایی دارند. قبل از رفتن به صید معمولا نوع ماهی که قصد شکار آنرا دارند انتخاب می کنند. بر اساس نوع ماهی، لنسر، نخ ماهی گیری و حتی نوع طعمه را انتخاب می نمایند.
در روند تعیین هدف در بازاریابی نیز انتخاب هدف درست مابقی بخش های فرآیند بازاریابی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
برای تعیین هدف درستتر در بازاریابی پیشنهاد می کنم حتما ماتریس SWOT کسب و کار خود را ترسیم کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.