مهارت های یک فروشنده
مهارت های یک فروشنده
مهارت هایی که یک فروشنده برای حرفه ای بودن نیاز خواهد داشت ، بستگی به نوع فروشندگی و جایگاه فروش دارد. اما برخی مهارت ها برای تمام سطوح فروشندگی مورد نیاز و کاربردی هستند. در ادامه چند نمونه از این مهارت ها با تمرینات مناسبی برای آنها توضیح داده شده است.
گوش دادن
شنیدن و گوش دادن با هم متفاوت هستند. شنیدن فرآنید دریافت صدا ست اما گوش دادن دریافت صدا با تمرکز و تجزیه و تحلیل توسط مغز است.
گوش دادن ، یکی از مهارت های لازم برای فروشندگان استو تنها با گوش دادن به صحبت های مشتری می توانید نیاز را تشخیص و در راستای رفع آن به مشتری پیشنهاد رد نشدنی بدهید.
در هنگام گوش دادن به حس و حالت گوینده توجه داشته باشید گاهی اوقات سکوت کردن و حالت چهره مشتری یک پیغام برای فروشنده است.
مشتری را راحت بگذارید تا با شما صمیمانه صحبت کند. البته در فروش های سازمانی و جلسات فروش که برای بار اول صورت می گیرد، صمیمیت بیش از حد می تواند تلاش های یک فروشنده را بی اثر کند.
مهارت گوش دادن نه تنها در فروش بسیار اثر گذار است، بلکه در روند بازارگری و بازاریابی کسب و کار شما موثر است.
به مشتری توجه کنید
اگر یک فروشگاه دارید و مشتریان شما حضوری هستند سعی کنید بیشترین توجه را به مشتری داشته باشید.
از بازی کردن با گوشی موبایل، سرگرم شدن به چیدمان وسایل ، نوشتن متن ، مرتب کردن فاکتور ها ، تماس تلفنی و کارهایی از این دست در حضور مشتری به شدت اجتناب کنبد.
در نظر بگیرید خود شما وارد فروشگاهی می شوید و فروشنده تمام زمانی که شما با او صحبت می کنید در حال مرتب کردن فاکتور های روی میز باشد، چه حسی خواهید داشت؟
قطعا نمی خواهید مشتریانتان این حس را تجربه کنند.
دم در نباش!
اکثر فروشندگان در سطح مغازه داری این اشتباه را مرتکب می شوند. کافیست به یکی از پاساژ های نزدیک خود مراجعه کنید، فروشندگانی را خواهید دید که در زمان استراحت و یا از روی عادت به درب ورودی فروشگاه تکیه دادهاند و جایی برای ورود مشتری به فروشگاه باقی نمانده است.
این نوع رفتار در یک فروشنده موجب کاهش رغبت مشتری به ورود به فروشگاه می شود. بین دو راه باز و بسته شما کدام را انتخاب می کنید؟
قطعا راه باز را انتخاب می کنید، در ذهن مشتری که برای اولین بار به مغازه شما مراجعه می کند، درخواست برای باز کردن راه، یک درخواست سخت است. پس واضح است از آن اجتناب می کنند و مغازه دیگری را انتخاب می کنند.
حتما راه ورود به فروشگاهتان را باز و دعوت کننده چیدمان و آراسته کنید.
یک نوع رفتار دیگر که معمولا مشاهده می شود جمع شدن چند مغازه دار در یک فضا از پاساژها و مجتمع ها برای بگو بخند است.
این کار در ظاهر ایراد چندانی ندارد، اما کافیست مشتری شما در زمانی که شما در فروشگاه نیستید مراجعه نماید و شما در محل کار خود نباشید. به احتمال زیاد مشتریان صبر کمتری از شما دارند و فروشگاه شما را ترک خواهند کرد. از کارهایی از این دست پرهیز کنید، سیگار کشیدن در ورودی مغازه، شوخی کردن و داد زدن درب فروشگاه، گرفتن راه ورود با لم دادن به درب فروشگاه
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.