برند ملی و تاثیر آن بر بازاریابی
محصول ساخت ژاپن…
محصول ساخت آلمان…
محصول ساخت فرانسه…
محصول ساخت ایران…
محصول ساخت نیجریه….
با خواندن این جملات چه حس و حالی در شما ایجاد شد؟ آیا برای هر کشور یک تصور در ذهن خودتان ایجاد کردید؟
مثلا برای ساخت ژاپن معمولا این کلمات در ذهن ما شکل می گیرد: دقت، کیفیت، تویوتا، سونی، پاناسونیک، لوازم الکتریکی، عمر زیاد محصولات، استانداردهای بالا و….
برای ساخت چین چطور؟ کیفیت کم، قیمت کم، بد نیست، تولید همه چیز، ماشین های چینی و…
برای ساخت ایران چه چیزهایی در ذهن شما ایجاد و تصور می شود؟
برای هر کشور و اسم هر کشور می توان تعدادی صفات و یا برندهای مرتبط با آن را نام برد، در اصطلاح این صفات برند ملی آن کشور در حیطه های مختلف است.برند ملی یک پروسه طولانی و بسیار تاثیر گذار در روند کسب و کار جهانی محسوب می شود. گاهی برند های ملی بر اساس یک شاخه از خدمات یا محصولات شناخته می شوند
برای درک بهتر این توضیح با هر یک از این کلمات چه کشوری به ذهن شما می آید؟
عطر، گردشگری، ماساژ، ماشین لوکس، فوتبال، قهوه، چای، رستوران، خدمات پزشکی
کلماتی از این دست بسیار زیاد هستند که ناخودآگاه ما آنرا به یک کشور ربط می دهد و آن کشور را به عنوان برند آن قبول داریم. مثالا عطر را با فرانسه می شناسیم. یعنی اگر عطری ساخت کشور فرانسه باشد حتما عطر خوبی است.
چطور برند ملی ایجاد می شود؟
بسته به نوع امکانات و منابعی که در اختیار یک کشور و ملت قرار دارد و سالیان سال این ملت به تهیه آن مشغول هستند ، این برند ها می تواند تعریف و ایجاد شود. مانند قهوه برزیل.
یکی دیگر از این روش های ایجاد برند ملی ایجاد بستر ملی توسط حکومت ها برای ایجاد این برند است. مانند گردشگری و هتل ها و امکانات لوکس در دبی، که به واسطه ساختن زیر ساخت ها پس از چندین سال تبدیل به یک مقصد تفریحی تجاری توریستی برای خیلی از گردشگر ها و تجار در جهان شده است.
فیلم زیر روند رشد دبی در یک دوره 20 ساله را نشان می دهد:
پیشرفت دبی در 20 سال و تاثیر در برند ملی
در فیلم بالا به صورت کاملا مشهود روندپیشرفت یک شهر و ایجاد یک برند ملی بسیار قوی را مشاهده کردید.اما آیا ساخت یک برند ملی می تواند بر بازاریابی ما تاثیر داشته باشد؟
برند ملی بر بازاریابی اثر خواهد داشت؟
در بازاریابی و بازارگری اولین پی بازاریابی پی محصول است. در تعریف یک محصول لایه های مختلفی تعریف می شود که در لایه دوم یا واقعیت محصول برند محصولات بسیار مهم و مورد توجه قرار می گیرد. یک برند مشهور را در نظر بگیرید. مثلا تویوتا ژاپن، اگر همین برند با عنوان یک کشور دیگر معرفی شود آیا مورد استقبال قرار خواهد گرفت؟ تویوتای کشور گامبیا(یک کشور آفریقایی) ، ترجیح شما در انتخاب کدام مورد است؟
تویوتای گامبیا یا تویوتای ژاپن؟
چون کشور ژاپن شرکت های خوش نام و تکنولوژی پیشرفته ای در اختیار دارد، قطعا در انتخاب ، اولویت با ژاپن است. حتی اگر گامبیا هم تویوتا با همان کیفیت ژاپن تولید کند. تویوتا چون در کشور ژاپن فعالیت می کند همچنان تویوتا می ماند.
تاثیر برند ملی بر محصولات
در بحث کیفیت یک محصول هم برند ملی مورد توجه قرار می گیرد. اگر شما یک تولید کننده در سطح بین الملل باشید و محصول شما در حد برند ملی شما نباشد ، بدون شک از چرخه رقابت حذف خواهید شد. داشتن تفکرات سیستمی در یک ساختار ملی می تواند موجب ایجاد کیفیت بالاتر از انتظار مشتریان نیز باشد. به عنوان مثال همان شرکت تویوتا چون خود را یک شرکت ژاپنی می داند هرگز به برند ملی خیانت نخواهد کرد و همواره تلاش بر ارائه بهترین ها به بازار جهانی را دارد و همیشه دغدغه داشتن یک رقابت برندی در سطح ملی دارد.
تاثیر برند ملی بر قیمت
در پی قیمت گذاری هم برند ملی می تواند تاثیرات بسزایی ایجاد کند. عطری که ساخت فرانسه را دارد، قطعا گران قیمتتر از عطر ساخت جزایر کوموروس است. چرا؟ دلیل آن واضح است، برند ملی فرانسه در عطر بسیار قویتر و ارزشمندتر از برند جزایر کوموروس است. یه به عبارت دیگر خریداران حاضر به پرداخت مبلغ بیشتری برای عطر های تولید شده فرانسه دارند.
تاثیر برند ملی بر تبلیغات
در پی ترویج و یا معرفی نیز داشتن برند ملی توجه مخاطبین بیشتری را به خود جذب می کند. در اکثر تبلیغات نیز این مورد کاملا دیده می شود. پودر رخت شویی هنکل تحت لیسانس کشور آلمان. در همین یک خط شما یک نام خارجی و یک اشاره به برند ملی تکنولوژی آلمانی را مشاهده کردید. یا روغن موتور لیکومولوی تحت لیسانس کشور آلمان. اشاره به کشور و برند ملی پیشرفته در تبلیغات می تواند اعتماد سازی را راحتتر و در نتیجه فروش را افزایش دهد.
جمع بندی
همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، به وضوح تاثیر برند ملی بر روند بازاریابی را مشاهده کردیم. اگر یک تولید کننده بین المللی هستید و می خواهید محصولاتتان را صادر کنید حتما به برند ملی در این زمینه نگاهی داشته باید. در این مقاله از دید کشوری و ملی به موضوع برند ها نگاه شده است اما اگر شما از دید کوچکتر یعنی استانی به این موضوع نگاه کنید، به دلیل گستردگی کشور ایران و فرهنگ های مختلف، می توانید از برند های استانی و قومیتی نیز به عنوان برند ملی بهره بگیرید
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.