دنیای فضای مجازی و بازارگری مجازی
دنیای فضای مجازی و بازارگری مجازی
با رشد تکنولوژی و پیشرفت های گاهی عجیب و غریبی که شاهدش هستیم، روابط ما هم دستخوش تغییر و پیشرفت خواهد بود. در عصر حاضر تاثیرات اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی بر رفتار های ما تاثیرات بسیار زیادی بر نحوه تصمیم گیری های ما گذاشته است.
از دید بازارگری اگراین موضوع را بررسی نماییم، با توجه به اینکه بازارگری بخشی از ارتباطات ما با مشتریان است، بازارگری هم با تغییرات گسترده ای روبه رو بوده است. بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا هر روز رو به رشد است. مشتریان خرید های اینترنتی را انجام می دهند و رفتار خرید متفاوتی را دارند.
نسل بعدی شبکه های مجازی هم بر رفتار ما و خرید های ما و هم مشتریانمان تاثیر گذار خواهد بود. جدیدا شرکت فیس بوک شبکه اجتماعی سه بعدی را معرفی کرده است با نام هوریزون، که شما به عنوان یک آواتار با یک عینک واقعیت مجازی وارد این فضا می شوید.
در این شبکه اجتماعی با ظاهری که دوست دارید، وارد می شوید و می توانید با سایر بازیکنان ارتباط برقرار کنید. نقاشی بکسید، آهنگ بسازید، فضا نوردی کنید، زیر دریا زندگی کنید، خلبان باشید، با افرادی از سراسر جهان ارتباط داشته باشید، موجودات عجیب و غریب را ملاقات کنید، کلاس آموزشی برگزار کنید، کنسرت داشته باشید و…حتی کارهایی که در دنیای واقعی امکان پذیر نیست را انجام دهید.
به نظر خیلی جذاب و وسوسه برانگیز است.
فارغ از ابعدا روانشناختی و آسیب ها و فرصت های موجود می توانیم یک گام جلوتر بازارگری را ببینیم و آنرا باهم مورد بررسی قرار دهیم.
فروش در این دنیاهای غیر واقعی
این جهان جدید در راستای دنیای فضای مجازی و بازارگری مجازی، هم مانند تمام جهان های دیگر، بازار، مبادله و معامله دارد. پس خرید و فروش هم معنی پیدا خواهد کرد، اما پرداخت ها به چه صورت انجام می شود؟ بیت کوین و سایر پول های مجازی برای همین کار آفریده شدند!!
فروش هم می تواند به دو نوع کالا اختصاص یابد، کالا های واقعی و کالاهای مجازی
کالاهای مجازی ، مانند کلاه پرنده که داخل این محیط بتوانید پرواز کنید، اجازه ملاقات با افراد مشهور در این محیط، بلیط سفر به مریخ و جنگ با موجودات فضایی، خرید یک خانه معلق در یک جزیره دور افتاده در این محیط رویایی و….
کالا های واقعی هم در فروشگاه های مجازی قرار دارند و می توانید آنها را ببینید انتخاب کنید و درب منزل آنها را دریافت کنید. یا حتی در آینده نچندان دور آن را با پرینتر سه بعدی خانگی پرینت کنید!
مثلا یک پیتزا سفارش می دهید و بعد از پرداخت توسط یک پرینتر سه بعدی پیتزای شما چاپ و آماده خوردن است. اگر به این فکر می کنید که غیر ممکن است، بیست سال پیش گوشی موبایل با صفحه لمسی غیر ممکن به نظر می رسید!
در این دنیای جدید الگوی های خرید هم متفاوت خواهند بود و بیشتر به بازی های کامپیوتری شبیه خواهند بود. پارامترهای حرص و ترس در این دنیا می تواند در رفتار خرید بسیار تاثیر گذار باشد.
شما از ترس از دست دادن یک جلیقه پرنده در این محیط و عقب افتادن از سایر رقبا خرید خواهید کرد.
یا در یک بازی آنلاین برای اینکه بتوانید در مواجهه با دشمنان قویتر و چابکتر عمل کنید حاضر به پرداخت هزینه برای خرید اسلحه و تجهیزات کمکی خواهید بود.
مشاغلی در کنار این بستر های جدید ایجاد خواهند شد که نیاز به مهارت های خاص خواهند داشت.
مدل ساز سه بعدی
همه ما کم تا بیش با فضای سه بعدی آشنایی داریم. در فضای مجازی تمام اجسام به صورت سه بعدی توسط تیم ها و افراد هنرمند سه بعدی ساخته شده با استفاده از برنامه نویسی جنس و خواص مختلف آن تعریف شده است.
در دنیای جدید مجازی بسیاری از کسب و کار ها به فروشگاه های مجازی نیاز خواهند داشت، طراحی داخلی فروشگاه، طراحی محصولات به صورت سه بعدی و حتی پوشش آواتار فروشنده می تواند از فعالیت های یک متخصص سه بعدی باشد.
تغییر ارزش ها
در دنیای واقعی هر مشتری بر اسا نوع نگرش و ادارکی که دارد ، ارزش های مختلفی برای خود انتخاب می کند. گاهی ماندگاری از دید یک مشتری ارزش محسوب می شود، و گاهی برند بودن برای یک قشر ارزش است.
در دنیای مجازی و شبکه های واقعیت مجازی، ارزش ها بر اساس گستردگی این دنیای جدید نیز جدید و پیچیده خواهند بود. گاهی برای یک مخاطب داشتن قابلیت پرواز ارزش است،
برای برخی هم ایجاد شبکه ارتباطی قوی با افراد مشهور ارزش محسوب می شود. در این جهان جدید، که البته هنوز تجربه کمی از آن داریم، ارزش سازی سفارشی بسیار راحتتر و تقریبا لذت بخش تر است.
به عنوان مثال شما در فضای مجازی ، یک کارگاه طراحی و نقاشی دارید، بر اساس هزینه ای که پرداخت می کنید، می توانید این کارگاه را در زیر دریا، یا در یک جزیره معلق در فضا انتخاب کنید. چه کسانی می توانند در گالری شما حضور داشته باشند؟
قابلیت های مختلفی می توانید به کارگاه خود اضافه کنید، رنگ و جنس دیوار ها و کف پوش ها را عوض کنید، سقف شیشه ای برای این گالری در نظر بگیرید، یکی از دیوار ها دریچه ای به سفر در زمان باشد و با لمس آن به دنیای وسترن بروید!! غیر ممکن ها ممکن می شوند!
انتظار همه چیز را داشته باشید!
شاید در این دنیای جدید و پیچیده فروشنده هایی با هوش مصنوعی ایجاد شوند که بر اساس رفتار مشتری و آنالیز علایق و رفتارها در محیط بهترین پیشنهاد را به مشتریان ارائه دهد.
این کار هم اکنون توسط گوگل نیز انجام می شود. کافیست کلمه رستوران را در گوگل سرچ کنید، بر اساس موقعیت جغرافیایی شما نزدیکترین رستوران ها را بر روی نقشه نمایش خواهد داد.
پس این نوع فروش هدفمندتر و گاهی ناعادلانه غیر قابل تصور نیست!!
سرمایه گذاری در این دنیای جدید نیز حتما ممکن خواهد بود. مشارکت در ساخت جزیره ها تفریحی یا حتا دنیا های جدیدتر می تواند بسیار جذاب و احتمالا پر سود باشد.
رمزارزها در بازارگری نوین
بازارهای جدید تکنولوژیک با خود نحوه پرداخت و تبادل خاص خود را هم رو نمایی کرده اند.
یکی از این تغییرات که به صورت عمده می تواند بر کسب و کارهای مجازی تاثیرات بسیاری داشته باشد، رمزارزها یا کریپتوکارنسی ها هستند که به عنوان پول قابل مبادله در بستر بلاک چین می باشد.
در یکی از شبکه های مجازی بازی گونه شما با آواتار خود وارد فضای کاملا سه بعدی خواهید شد و با داشتن مقداری اتریوم می توانید برخی بازی های تعریف شده در این فضا را انجام داده و پول دریافت کنید.
در بخش های مختلف این فضا شما می توانید کالاهای مختلف و حتی زمین و جزیره های موجود در این فضا را خریداری نمایید.
بنگاههای خرید خودرو و مسکن و زمین در این فضا دایر هستند و شما برای خرید خودروهای مجازی باید مبلغی حدود چهل تا صد اتریوم پرداخت نمایید که به نسبت هزینه زیادی به نظر می رسد. اما در نظر داشته باشید که این داریی ها تا زمانی که شما آنها را به فروش برسانید و گاهی در این معاملات سودهای زیادی را دریافت خواهید کرد.
با دانستن این موضوع بازارگری در این فضا نیز دستخوش تغییر خواهد بود. قیمت گذاری در این فضا فعلا از روند مشخصی پیروی نمی کند. یک تصویر از یک گربه به عنوان یک دارایی می تواند تا میلیون ها دلار به فروش برسد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.