رفتار مشتری در بحران اقتصادی
رفتار مشتری در بحران اقتصادی
رفتار مشتری در دوران های مختلف اقتصادی متفاوت و این تغییرات بر روند بازارگری و کسب و کار شما تاثیر گذار خواهد بود
در دوران رونق های اقتصادی، مشتری با خیال آسوده تری به نسبت رکود و یا بحران اقتصادی رفتار خواهد کرد.
اما دردوران رکود و بحران، با تغییر رفتار مشتریان می توان آنها را به چند گروه دسته بندی کرد.
مشتریان متوقف
این قشر از مشتریان در رده افراد کم درآمد قرار می گیرند و به دلیل احساس صدمه بسیار شدید اقتصادی از بسیاری از خرید هایشان صرف نظر خواهند کرد.
در این دسته برخی از افراد رده متوسط و بالای اقتصادی نیز گاها مشاهده می شود. این گروه بسیاری از هزینه های به ظاهر اضافه را قطع می نمایند.
این دسته از مشتریان به دلیل ترس شدید از آینده بازار و همچنین احساس قربانی بازار بودن در بسیاری از تصمیمات خرید خود متوقف می شوند.
خوشبین ها
این دسته با وجود آسیب های اقتصادی همچنان به آینده خوشبین هستند و در این بازه زمانی به کاهش هزینه ها مانند گروه قبلی و با شدت کمتر، می پردازند.
این قشر میزان بسیار زیادی از جامعه را در بر می گیرند و با افزایش و تشدید بحران تمایل زیادی به وارد شدن به گروه اول دارند
خیال راحت ها
این گروه با توجه به وضعیت درآمد و ثبات مالی و امید به آینده تقریبا با خیال راحتتری در دوران رکود زندگی و خرید می کنند.این گروه جز افراد با درآمد بالای جامعه هستند.بسیار کمتر به صورت گزینشی خرید می کنند
همیشه خوش ها
این گروه همان گونه که از عنوانشان مشخص است در لحظه زندگی می کنند واز شرایط زیاد تاثیر نمی پذیرند. این قشر رفتار خریدشان تا وقتی که درآمد دارند و بیکار نیستند تغییری نخواهد داشت. جوانتر ها با تفکر ریسک بالاتر بیشتر در این گروه قرار می گیرند.
عواملی که در دوران رکود بر رفتار مشتری تاثیر گذار است
رفتار مشتری در بحران اقتصادی
عوامل مختلفی در دوران رکود های اقتصادی و بحران های اقتصادی بر رفتار مشتریان تاثر گذار خواهند. با آگاهی در مورد این عوامل می توانید رفتار مشتریان را تا حدودی پیش بینی و تصمیم های درست تری در روند بازارگری اتخاذ کنید.
ترس
ترس، اولین عامل موثر در رفتار مشتری در دوران بحران های اقتصادی است. ترس از دست دادن منابع مالی، ترس از دست دادن اعتبار، ترس از آینده و…
مکانیزم ترس در مغز انسنان یک مکانیزم پیچیده و در عین حال قابل پیش بینی است، به دلیل همین قابل پیش بینی بودن بسیاری از رفتارهای خرید جامعه توسط ساختار بازارگری سیاه چیده خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.