بعد از کرونا کسب و کار را چه کنیم؟
بعد از کرونا کسب و کار را چه کنیم؟
قطعا کرونا هم مانند بسیاری از بحران های موجود در کسب و کارها تاثیراتی بر روند ها و فعالیت ها خواهد گذاشت. ویروس کرونا همچنان می تازد و تاریخ دقیقی برای پایان این بحران مشخص نیست. شاید خیلی سریعتر از آنچه که انتظار داریم پایان یابد و شاید نه…
اما نکته مهم این است که بعد از کرونا کسب و کار را چه کنیم؟ آیا نیاز به تغییر داریم؟ آیا مانند قبل می توانیم کسب و کار و مدل بازارگری را ادامه دهیم؟ درآمد ما کاهش پیدا می کند یا افزایش؟
این سوال ها برای بسیاری از کسب و کار های کوچک و متوسط و حتی مقیاس بزرگ نیز مطرح است.
شرایط عوض شده است
تغییر در رفتار های مشتریان شما، به معنی تغییر در ساختار بازارگری شماست. شما در معادله کسب و کار با متغییری به نام مشتری روبرو هستید. هرگاه مشتری شما تغییر پیدا کند شما نیز باید کسب و کارتان را دست خوش تغییر کنید یا از چرخه حذف شوید.
مقاومت در برابر تغییر های رفتار مشتری نه تنها اعتماد مشتریان را از بین می برد بلکه موجب شکست نهایی کسب و کار می شود. اما در شرایط تغییر انعطاف و چابکی در برنامه ها موجب حفظ و گاهی ایجاد پیشرفت و توسعه کسب و کار می گردد.
مثلا یک پیرایشگاه را به عنوان یک کسب و کار کوچک در نظر بگیرید، در دوران شیوع کرونا این شغل و کسب و کار بسته شد و چندین ماه بدون فعالیت بوده است. حال بعد از چند ماه به کسب و کارتان بر می گردید. آیا باید با همان روند قبلی فعالیت کنید؟
مسلما خیر، به عنوان یک شغل حساس که به بهداشت و سلامت افراد توجه می کنید، اقدامات بهداشتی را باید بیش از پیش و تقریبا هم رده دروان شیوع انجام دهید.چرا؟
مشتریان شما با توجه به تجربه چندین ماهه رعایت بیش از حد مسائل بهداشتی، دچار وسواس خواهند بود و اگر شما به نیاز ذهنی آنها بی توجه باشید آنها نیز به کسب و کار شما بی توجه می شوند.
روز اول کسب و کارتان است
بعد از کرونا، هرروز را مانند روز اول کاریتان بدانید. روز اول راه اندازی کسب و کارتان را به یاد بیاورید. چگونه و با چه شوقی فعالیت می کردید.معمولا روز های اول کسب و کار دنبال نواقص و کمبود ها می گردیم تا آنها را برظرف کنیم و این روند تا چند هفته ادامه خواهد داشت و بعد از یک مدت زمان انگار دیگر نواقص را نمی بینیم. الان بعد از کرونا بهترین فرصت برای بررسی مجدد است، هرروز روز اول کسب و کارتان است.
یک رستوران دارید و بعد از این شرایط رستوران بازگشایی شده است. با دید روز اول کسب و کار به آن نگاه کنید. میز ها و صندلی های رنگ رفته را می بینید، پایه های شکسته صندلی ها، شکستگی های کاشی های کف، حتی تغییر رنگ بندکشی کاشی های کف جز مواردی است که روز اول کاری آنها را می بینید. حال که این موارد را دیدید باید آنها را اصلاح و بهبود ببخشید.
جایگزین داشته باشید
شاید قبل از دوران کرونا و تعطیلی های طولانی کشی به فکر ارتقا و جایگزینی شبکه ارتباط با مشتریان وشبکه توزیع نبود، اما بعد از این شرایط اگر به آن فکر نکنید و برای آن اقدام نکنید کم کاری کرده اید. به عنوان یک کسب و کار کوچک یا متوسط باید به فکر کانال های توزیع جدید باشید.
رشد پرسنل را فراموش نکنید
نیرو های کاری شما هم به دلیل شرایط قرنطینه احتمالا با مشکلاتی روبرو شده اند و این مشکلات می تواند برروی نحوه فعالیت آنها تاثیر گذار باشد. قبل شروع فعالیت مجدد با برنامه ریزی و اعلام برنامه ها به پرسنل آنها را از شرایط کاری و تغییراتی که انجام گرفته آگاه کنید. برای پرسنل دوره های آموزشی تدارک ببینید.
از اصل کایزن استفاده کنید
اصل کایزن یکی از اصول جاری در کسب و کارهای کشور ژاپن است. این اصل بسیار ساده بر رشد مداوم و بهبود همیشگی استوار است. هر روز یک مسئله بسیار کوچک در کسب و کارتان را بهبود دهید.
حتی شده یک لامپ سوخته را تعویض کنید یا لق زدن یک میز سفارش را رفع کنید، این همان کایزن است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.