راهکار فروش تلفنی برای دوران کرونا
راهکار فروش تلفنی برای دوران کرونا
در این مقاله به روش فروش تلفنی برای کسبوکارهای کوچک و خرد خواهیم پرداخت. بسیاری از کسبوکارهای خرد مانند سوپرمارکت ها، نانواییها، سبزی فروشی ها، قصابی، پوشاک، لبنیاتی ها و… در دوران کرونا بسیار آسیب دیده و به دنبال راه کارهایی برای مقابله با کاهش فروش هستند.
یکی از ساده ترین شیوههای فروش، فروشهای تلفنی است.
فروشهای تلفنی چه در دوران کرونا چه بعد از کرونا برای کسب وکار شما مفید و رشد دهنده خواهد بود.
فروش تلفنی مهارت است
فروش تلفنی نیز شبیه به سایر روش های فروش نیاز به مهارت و یک بستر مناسب دارد. در ادامه این مقاله راهکار فروش تلفنی برای دوران کرونا را مورد بررسی قرار می دهیم هر چند بعد از دوران کرونا نیز می توایند از این مهارت و بستر استفاده نمایید.
نیاز سنجی مشتریان
برای اینجاد ساختار فروش تلفنی، ابتدا باید به این نتیجه برسید که مخاطب شما به خرید تلفنی شما نیاز خواهد داشت یا خیر؟ برای این کار نیازی به هزینه کردن و کارهای عجیب نیست. مشتریان فعلی شما قطعا تا حدودی با شما راحت هستند و می توانید از آنها در این مورد سوال کنید.
با استفاده از این ارتباط چه به صورت حضوری، نظر سنجی داخل صفحات مجازی یا حتا تماس تلفنی با آنها این مورد را بررسی کنید.
اگر اکثریت این مشتریان از سفارش دهی تلفنی رضایت و تمایل دارند، از آنها سوال بپرسید با چه شرایطی حاظر به استفاده از این نوع خرید هستند؟
با این سوال الگو های دور از ذهن شما در ایجاد ساختار کلی فروش و توزیع تلفنی ایجاد می شوند که با توجه به نیاز ها و خواسته های مشتریان شماست.
ایجاد بانک اطلاعاتی
اگر تا به حال در مورد بانک اطلاعاتی مشتریانتان کم کاری کرده اید دیگر وقت آن رسیده تا بانکی از شماره تماس ها و آدرس مشتریانتان را داشته باشید.
این لیست و بانک اطلاعات به شما کمک می کند تا بتوانید ارتباط بهتری با آنها برقرار کنید.ایجاد ارتباط بیشتر با مشتریان هم وفاداری بیشتری به همراه خواهد داشت هم فروش بیشتری! باور ندارید امتحان کنید..
ایجاد ساختار و بستر مناسب
به عنوان راهکار فروش تلفنی برای دوران کرونا براساس شغل نیاز به برخی امکانات و بستر ها خواهید داشت.
اولین چیزی که نیاز دارید یک خط تلفن آزاد و یک شماره همراه همیشه روشن است. شاید بدیهی باشد، اما باور کنید بسیاری از کسب و کار های خرد یک خط تلفن آزاد ندارند.
به عنوان مثال با وصل شدن دستگاه کارت خوان تماس تلفنی آنها قطع می شود. راه حل ساده است یک جدا کننده تلفن برروی مسیر گوشی تلفن و کارت خوان قرار دهید.
گوشی خاموش!
یا یک خط تلفن همراه که معمولا خاموش است از بدترین نوع بی احترامی به مشتیران است. اگر شماره تماسی برای سفارشات تلفنی اعلام می کنید، حتما این شماره تماس فعال و پاسخگو باشد، واضح است مشتری با یک یا دوبار تماس گرفتن با یک شماره خاموش دیگر تماس نمی گیرد و شاید دیگر حضوری هم مراجعه ننماید.
تعیین نحوه ارسال و تحویل به مشتری یکی دیگر از موارد مهمی است که باید در نظر بگیرید. اگر فروش تلفنی دارید چطور محصول را به دست مشتری می رسانید؟
اگر کالای فیزیکی دارید و می خواهید برای مشتری ارسال کنید می توانید از پیک موتوری استفاده کنید. اگر ایجاد یک پیک اختصاصی برای شما مقدور است، بهترین گزینه است. چرا که می توانید بازخوردهای مشتریان را در برخورد با پیک اختصاصی بهتر درک کنید.
حتی می توانید از پیک موتوری و ارسال به درب منطل هم استفاده نکنید! به عنوان مثال یک نانوایی می تواند با سفارش گیری تلفنی و آماده کردن تعداد نان درخواستی مشتری، آنرا برای تحویل گیری سریع توسط مشتری آماده کند.
یا یک سوپر مارکت می تواند سفارشات مشتری را تلفنی دریافت کند، آنها را آماده کند و به محض ورود مشتری به فروشگاه آنرا تحویل دهد.
اطلاع رسانی به مشتریان
بعداز راه اندازی یک ساختار، نیاز به اطلاع رسانی این ساختار تحویل به مشتریانتان دارید.
داشتن بانک اطلاعات مشتریان در این مواقع بسیار راه گشا خواهد بود. به هر کدام از مشتریانتان زنگ بزنید و یا از طریق یک پیامک نحوه خرید را به آنها توضیح دهید.
برگه های کوچکی چاپ کنید و با هر خرید مشتری ،آنها را درون پلاستیک . یا بسته بندی خرید قرار دهید. برروی این برگه ها روش سفارش دهی تلفنی و شماره تماس را بنویسید.
می توانید اگر کانال و یا صفحه مجازی دارید از این طریق نیز روش سفارش دهی تلفنی را برای آنها توضیح و اطلاع رسانی کنید.
انجام و پیگیری
پس از انجام تمام فعالیت های قبلی می توانید، برای مدتی روش خود را اجرا و بررسی کنید. بعد از یک دوره اجرا بسیاری از مسائل برای شما نمایان می گردد.
به عنوان مثال اگر در یک فروشگاه محصولات با برند های مختلف ارائه می دهید، انتخاب برای مشتری به صورت تلفنی سخت خواهد بود و گاهی برای انتخاب یک محصول کلافه می شوند.
برای حل این موضوع می توانید به جای پیشنهاد ده برند از یک محصول سه پیشنهاد با رنج قیمت های مختلف ارائه کنید تا انتخاب مشتری ساده تر شود.
پس از خرید و تحویل سفارش به مشتری از طریق تماس تلفنی از کیفیت و راحتی سفارش دادن ، مطمئن شوید. از مشتریانتان سوال کنید و راهکار های جدیدی که به شما پیشنهاد می دهند را بررسی و در صورت امکان اجرا کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.