میکس یا آمیخته بازارگری چیست؟
میکس یا آمیخته بازارگری چیست؟
میکس بازارگری یا میکس بازاریابی، آمیخته بازاریابی اصطلاحی است که در بسیاری از مطالب مربوط به بازارکری به آن پرداخته شده است. در این مقاله تعریف و چرایی این اصطلاح بررسی می گردد.
چرا میکس و آمیخته بازاریابی (آمیخته بازارگری)؟
در جواب این سوال بهتره یک فرضیاتی رو در نظر بگیریم تا بشه این مفهوم رو ساده تر و سریعتر درک کرد. اگر بازاریابی رو به عنوان یک مخلوط کن در نظر بگیرید و خروجی این مخلوط کن رو هم یک پیشنهاد برای جلب رضایت و یا خرید مشتری، به موادی نیاز داریم تا با هم ترکیب بشن. دقیقا مثل درست کردن نوشیدنی های خنک تابستون(اسموتی ها و شیک ها)
آمیخته بازاریابی یا آمیخته بازارگری
مواد لازم برای تهیه این پیشنهادات را میکس یا آمیخته بازارگری تعریف می کنیم. این تعریف در سال 1960 توسط پروفسور مک کارتی (Edmund Jerome McCarthy) ارائه شده و حدود 60 سال از عمر این تعریف گذشته. در مدت این 60 سال این تعریف گسترده تر و حتی در برخی موارد خیلی تخصصی تر هم شده، به عنوان مثال تعریف هایی مثل 7 پی، 8 پی 13 پی 15 پی و….
اما در این مقاله ما قصد داریم ساده ترین نوع اون یا همون 4P اولیه رو تعریف و مورد بررسی قرار بدهیم تا بتوانید با استفاده از اون یه پیشنهاد دلچسب برای مخاطبینتون تهیه کنید.
مواد لازم برای تهیه پیشنهاد عبارت اند از:
Product(محصول)
Price(قیمت)
Place(محل توزیع)
Promotion(تبلیغات و معرفی)
خیلی خلاصه بگیم: کالای مناسب را در زمان و محل مناسب و قیمت مناسب به دست مشتری برسانیم.
برای دانستن میکس یا آمیخته بازارگری چیست؟ باید هر یک از این موارد را به طور کامل مورد بررسی قراردهیدم.
Product یا محصول
در این تعریف منظور ما از محصول، کالا و یا خدمات است و نه صرفا محصول فیزیکی. محصول باید خصوصیاتی را داشته باشد.
کیفیت و روند رشد کیفیت کالا ها در همه شرکت ها و سازمان های جهان همیشه مساله اصلی بوده و هست. اما کیفیت تمام کالا و تعیین کننده موفقیت نیست . نیاز بازار و درخواست بازار هم در تعیین جایگاه محصول بسیار مهم و تاثیر گذار است. اگر کالایی با کیفیت تولید و بازار تقاضایی برای آن وجود نداشته باشد ، کیفیت بالا دیگر یک مزیت و عامل موفقیت نیست. ویژگی های دیگر محصول شامل، نام مناسب،بسته بندی،شکل، عملکرد و مواردی از این دست در بخش محصول مورد بررسی قرار می گیرند.
مقاله لایه های کالا و محصول را هم مطالعه کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.