بازاریابی و بازارگری در دوران کرونا
بازاریابی و بازارگری در دوران کرونا
در دوران شیوع ویروس کرونا چگونه بازاریابی و بازارگری کسب و کار را مدیریت کنیم؟
بازار ایران قبل از ویروس کرونا ، در شک تورم و رکود و افزایش های قیمت دلار بود. وضعیت نامناسب و آشفته ای که بسیاری از کسب و کارها را با مشکلات زیادی مواجه کرد.
ورود کرونا به ایران و انتشار سریع آن و هراس ایجاد شده از این انتشار سریع موجب شد تا مردم کشور ما نیز رفتار خرید های متفاوت و سخت گیرانه ای را بروز دهند. تقاضای شدید برای ماسک و ضدعفونی کننده های دست، تورم سیاه را برای این کالا ها ایجاد کرد. از طرفی کم شدن تردد مردم در مکان های عمومی ، موجب کاهش مشتریان فروشگاه ها و کسب و کارهای مختلف شده است. از طرفی هم ترس مردم از آینده و عدم اطمینان موجب حذف بسیاری از خرید ها توسط مردم شده است. در این زمان شما به عنوان یک کسب و کار که شاید وضعیت مناسبی هم نداشته باشید باید چه اقداماتی در بخش بازارگری خود انجام دهید ؟
مدیریت بازاریابی و بازارگری در دوران کرونا کار پیچیده ای خواهد بود چرا که تا به حال هیچ کسب و کاری در این شرایط قرار نداشته و تجربه ای از قبل برای آن وجود ندارد. اما این بحران هم مانند سایر بحران ها نیاز به تغییر در کسب و کار و شیوه های بازارگری و بازاریابی دارد.
بررسی مجدد کالا و یا خدمات
بر اساس الگوی میکس بازارگری، محصول شما باید از سه لایه تشکیل شده باشد. قبل از بحران کرونا شما یک الگوی ثابت داشته و از آن پیروی می کردید. اما شرایط عوض شده و محصول شما ثابت مانده است. اگر محصول شما قابلیت تغییر دارد و می توانید با تغییر دادن آن ، البته با شرط داشتن امکانات تولید، زندگی مردم را در این دوران راحتتر کنید، خب واضح است باید این کار را انجام دهید.
یک مثال از این موضوع، یکی از تولیدی های لباس و پوشاک با یک انعطاف در خط تولید ، اقدام به تولید ماسک و پوشاک بیمارستانی نموده است. با این کار هم کسب وئ کار نجات پیدا کرده هم ارزش افزوده ای به جامعه تزریق کرده است.
روش های توزیع را باز طراحی کنید
کانال های توزیع یک محصول محل هایی است که این محصول در دسترس مردم قرار می گیرد. با ورود کرونا به ایران و موج هراس و احتیاط، تردد مردم کم و کمتر شده و کانال های توزیع حضوری را با مشکل مواجه کرده است. یکی از کانال های توزیع مناسب استفاده از شبکه های مجازی و همچنین وب سایت های اینترنتی می باشد.
اگر داشتن وب سایت برای شما مقدور نیست می توانید با اپلیکیشن های در این حوزه کمک بگیرید و با آنها همکاری نمایید. به عنوان مثال اپلیکیشن اسنپ فود که با بسیاری از رستوران ها همکاری می کند و بدون مراجعه مشتری سفارشات را از طریق اپلیکیشن دریافت و به رستوران ها انتقال می دهد.
قیمت گذاری را بررسی کنید
قیمت گذاری ها بر اساس الگو های مختلفی طراحی و اجرا می شوند، اگر برای کسب و کار شما مقدور است در این شرایط می تواندی با قیمت گذاری در برابر ارزش و با در نظر گرفتن قشر هدف ، قیمت مصرف کننده را کاهش دهید. همدلی و همراهی با مردمی که در این دوران بحرانی قرار گرفته اند وظیفه اخلاقی و حرفه ای تمامی کسب و کارهاست.
ترویج و تبلیغات
تبلیغات چاپی و محیطی در این بازه زمای به دلیل خانه نشین شدن مردم، کم بازده و پر هزینه است. جایگزین این نوع تبلیغات ، استفاده از بستر اینترنتی ، صفحات مجازی و استفاده از بازارگری محتوایی است. تبلیغ در صفحه های اینستاگرامی معمولا هزینه های چندانی ندارند اما بازخورد های بلند مدت و مناسبی را برای کسب و کارها خواهند داشت. خیلی از کسب و کارها تبلیغات مجازی را تجربه و شاید از آن نتیجه نگرفته باشند، دلیل این امر تحلیل اولیه یک تبلیغ برای صفحات مجازی است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.