درس های ویروس کرونا برای کسب و کار
درس های ویروس کرونا برای کسب و کار
کرونا ویروس شیوع پیدا کرد و این شرایط جدید اقدامات جدید را نیز می طلبد. اما قبل از هر کاری و تعیین اقدامات باید بتوانیم اشتباهات و کم و کاستی های کسب و کار خود را بشناسیم. تمام چاله های بازارگری که تا به حال به آن کم توجهی کرده ایم در این دوران نمایان و قابل رویت می شود.
درس هایی که کرونا به خیلی از کسب و کارها داده ، بهترین و مفیدترین توصیه هایی خواهد بود که در آینده کسب و کار می توانید از آنها استفده کنید. با توجه به مدل های ذهنی ما ، برخورد های مختلفی با این شرایط صورت خواهد گرفت. بسیاری در این وضعیت همچنان به غر زدن مشغولند ، مانند کسی که داخل یک باتلاق گیر افتاده و فقط در حال بد و بیراه گفتن به شرایط و وضعیت است. برخی نیز با نگرش دیدگاه رشد به این مسئله می نگرند. شاید دسته دوم هم درون باتلاق باشند، اما با دهان بسته و چشمان باز در حال جستجو برای راه گریز و تلاش برای گرفتن شاخه های اطراف اند.
تنها دریای طوفانی ناخدای خبره می سازد….این جمله رو به خاطر بسپارید
قبل از هرچیز ذهنمان را بررسی کنیم
اگر شما نیز مانند خیلی از مردم اهل غر زدن و بدو بیراه گفتن به زمین و زمان هستید، این یک نشانه است. مشکل اصلی کسب و کار شما ذهن شماست. ذهن شما برای کسب و کار آماده نیست، چرا که هر کسب و کاری چالش ها و دغدغه های مختلفی دارد و همواره به عنوان مالک آن باید آماده تغییر، اصلاح و رشد باشید.
در این شرایط اگر فقط در حال غر زدن و دنبال کردن اخبار اضافی و کارهای این چنینی باشیم در شش ماه و یا یک سال آینده چه فایده ای برای کسب و کار ما خواهد داشت؟
اگر روزانه چهار ساعت از وقتتان را گوشی موبایل اختصاص می دهید، در آینده سه ساله کسب و کار شما چه تاثیری خواهد گذاشت؟
قطعا پاسخ این سوالات هیچ تاثیری است…اما پاسخ درست این است، نه تنها تاثیر مثبتی ندارند بلکه تاثیرات منفی هم خواهند گذاشت.
خوب راه حل چیست؟
قبول مسئولیت کسب و کار و تلاش و تکاپو برای اصلاح و رشد بدون اینکه دنبال مقصر بگردیم. در شرایط سخت ریشه بزنید تا در شرایط عادی درخت پربار کسب و کار را شاهد باشید.
از چندین بستر استفاده کنید
یکی از درس های ویروس کرونا برای کسب و کار داشتن یک وب سایت است. کسب و کارهایی که فروش اینترنتی دارند، صفحه های مجازی قوی دارند که از طریق آنها می فروشند در این وضعیت جدید همچنان راه هایی برای ارائه خدمت و کالا به مشتریان را دارند. اما کسب و کارهایی که تنها از بستر فروش حضوری بهره میگیرند در این دوران با مشکلات زیادی روبه رو هستند. اگر تا به حال به فکر سایت و استفاده از بستر فضای مجازی نبودید حتما از این به بعد برای داشتن این بسترها هم تلاش کنید
یک به یازده
آیا شما هم یک به یازده بودید؟ یعنی چی؟
یازده ماه کم تلاش برای یک ماه عید که قرار هست به اندازه تمام سال بفروشیم! بیشتر کسب و کارها تمرکز کاری خود را برروی تنها یک ماه آخر سال می گذاشتند و یازده ماه دیگر را فراموش می کردند. شرایط جدید تمام برنامه ها را عوض کرد. ماه عیدی در کار نبود و نتیجه؟
از این به بعد هر یازده ماه رو به عنوان ماه آخر و هرروز رو با عشق و علاقه روز اول کسب و کار شروع کنید.
پس انداز یک سوپاپ اطمینان
این مورد شاید زیاد ریطی به بازارگری و تبلیغات نداشته باشد. داشتن یک پس انداز برای شرایط بحرانی هرچند کم می تونه در دوران های آشفته کمک کننده و حتی گاهی نجات دهنده باشد. اگر کسب و کار کوچک یا متوسط هستید این پس انداز می تواند از سود ماهانه و یا سالانه کم شود.
داشتن بانک اطلاعات مشتریان
کسب و کارهایی که بانک اطلاعاتی مشتریان را دارند در این شرایط هم می توانند از شیوه های مختلف فروش استفاده کنند. اما برای بسیاری از کسب و کارها این بانک اطلاعاتی بی معنی است و هنوز با آن غریبه اند. داشتن یک بانک اطلاعاتی کامل از مشتریان راههای جدید ارتباط با آنها را در اختیار شما قرار خواهد داد. بانک اطلاعات مشتریانتان را تهیه کنید. برای کسب و کارهای بزرگ واحد های مدیریت مشتریان این وظیفه را به عهده می گیرند اما برای کسب و کارهای کوچک که معمولا تعداد کارکنان کم هستند این اقدامات انجام نمی شود. حتی اگر یک مغازه دار هستید می توانید بانک اطلاعاتی کاملی ایجاد کنید.یک فروشگاه لوکس خودرو دارید، لیست مستیرانتان با آی دی اینستاگرام، شماره تماس، مدل و نوع خودرو و سایر اطلاعات لازم رو یادداشت کنید و یک فایل اکسل ساده برای بایگانی این اطلاعات داشته باشید.
انعطاف پذیری
کرونا ثابت کرد، نه تنها یک ویروس کشنده برای انسان ها است، بلکه برای کسب و کارهای خشک هم نقش تبر را دارد.
در دوران کسادی و رکود و تورم بازار، ظهور کرونا ویروس و تاثیر شدید آن بر بازار بسیاری از کسب وکارها را به شدن تخریب و برخی را کاملا از بین برد. از طرفی برخی کسب و کارها با وجود شرایط بسیار سخت، با انعطاف و تفکر بازارگری توانستند از این وضعیت آشفته هم عبور و هم سود کنند.
یکی از تالارهای عروسی که به دلیل کرونا اجازه فعالیت ندارد، با تغییر کاربری سالن به خط تولید ماسک و دستکش توانست از شرایط موجود سود و بهره ببرد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.