تبلیغات در رکود اقتصادی
تبلیغات در رکود اقتصادی
رکود های اقتصادی همواره پر چالش ترین حالت برای کسب و کارهای مختلف است و تاثیرات زیادی بر بازارگری در دوران روکد اقتصادی دارد. در این شرایط بسیاری از کسب و کارها به دلیل کاهش میزان درآمد و مسائل تامین، تولید و یا عرضه، بخش های پر هزینه را از لیست هزینه ها حذف می نمایند تا به تراز مناسبی دست پیدا کنند. معمولا اولین تصمیم که اتخاذ می گردد، قطع کامل یا کاهش هزینه های تبلیغاتی است. در ادامه این مقاله این امر را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بیشتر در مورد استراتژی عدم تبلیغات آگاهی پیدا کنیم.
برای شناخت شرایط رکود ، نیاز به تعریف اولیه از رکود داریم که در زیر این تعریف ارائه شده است.
رکود اقتصادی
سیر نزولی رشد اقتصادی که برای چند دوره سهماهه ادامه یابد، نشان دهنده وضعیت «کسادی» اقتصادی است وهرگاه این دوره زمانی بیشتر شود «رکود» اقتصادی نامیده میشود درموردی که رشد اقتصادی برای مدتی آهسته اما غیر منفی باشد اصطلاحاً به «توقف رکودی» معروف است. کسادی، رکود و توقف رکودی را معمولاً تحت عنوان بحران مالی طبقهبندی نمیکنند زیرا از مواردی هستند که علاوه بر بازارهای مالی سایر بازارها را تحت تأثیر قرار میدهند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این موارد نیز تحت تأثیر بحرانهای مالی شکل گرفتهاند به عنوان مثال رکود عظیم اقتصادی دهه ۱۹۳۰درپی وقوع بحرانهای مالی مانند:هجوم بانکی، سقوط بازار سهام به وجود آمد. بحرانهای وامهای رهنی پرخطر و ترکیدگی حباب مسکن، درآمریکا و برخی کشورهای دیگر را فراهم کردهاست.(ویکی پدیا)
تبلیغات در رکود اقتصادی حساسیت های خاص خود را دارد و بسیار در دام ها و باورهای اشتباهی کرد
باور هایی در مورد تبلیغات در رکود
باور به برند قوی
می توان این باور را به عنوان باور و یا حتی به عنوان دام هایی برای کسب و کار ها درنظر گرفت. هر دام می تواند مخصوص قشر خاصی از بازار باشد. به عنوان مثال باور به قدرتمندی برند و تاب آوری آن در دوران رکود ، یک دام برای کسب و کارهای بزرگ و قوی است. از این دیدگاه کسب و کار بسیار قدرتمند تر از آن به نظر می رسد که نیازی به تبلیغات در رکود اقتصادی ندارد، غافل از این که هر کسب و کاری فارغ از سابقه و وسعت آن، شبیه به یک گل بسیار ظریف است که به صورت مداوم نیاز به رسیدگی و پرورش دارد. عدم حضور شما و برند شما در دوران رکود شاید به صورت مقطعی هزینه های شما را کاهش دهد اما در بلند مدت نتیجه آنرا در کاهش فروش مشاهده خواهید کرد.
بعد از رکود
باور بعدی باور به قطع کردن مدتی تبلیغات است. به این معنی که پس از گذشت از دوران رکود ، شرایط تبلیغات را به شرایط گذشته برخواهیم گرداند. این دید شاید به ظاهر منطقی به نظر برسد اما عواقبی که این تصمیم خواهد داشت بسیار می تواند آسیب زننده به کسب و کار شما باشد. اگر در دوران رکود تبلیغات شما قطع شود، مشتریان شما به دلیل نبود شما در بازار تبلیغات کم کم اعتمادشان را از دست می دهند و ریزش مشتریان را تجربه خواهید کرد. پس از دوران رکود و بازگشتن به حالت معمول تلاش چند برابری لازم خواهید داشت تا دوباره به عنوان یک کسب و کار موفق در نظر مشتریانتان ظاهر شوید.
تقلید از دیگران
اکثر کسب و کارهای متوسط و کوچک با تقلید از کسب و کارهای بزرگ و متاسفانه بدون داشتن دلیل خاصی، تبلیغات خود را در دوران رکود قطع می کنند. به باور این کسب و کارها شرکت الف با این همه منابع و قدرت ،در این بازه زمانی تبلیغات خود را قطع کرده و ما با این که توان کمتری داریم چرا باید به تبلیغات ادامه دهیم. این باور به دلیل عدم آگاهی از باور های غلط در مورد تبلیغات است. هر گاه دچار این دام افتادید بهتر است از خودتان بپرسید، از کجا معلوم که انتخاب شرکتی که از آن تقلید می کنید ،درست است؟
کاهش هزینه تبلیغاتی
برخی شرکت ها و کسب و کارها برای اینکه در دوران رکود اقتصادی هزینه ای زیادی برای تبلیغات پرداخت نکنند، در هزینه های تبلیغاتی صرفه جویی غیر مفید انجام می دهند. به عنوان مثال اگر قرار بر چاپ و پخش تعدادی کاتالوگ بوده ، برای کاهش هزینه ها از کاغذ و چاپ کم کیفیت استفاده می کنیم. یا در تبلیغات تلویزیونی در زمان هایی که زمان های کم بازدید است نبلیغات کم هزینه انجام میدهیم. این کار نه تنها مفید نیست بلکه در جایگاه شما نزد مشتری بسیار تاثیر منفی خواهد داشت. مشتریان شما کیفیت خوب را می شناسند و به محض کاهش کیفیت تبلیغات آنرا درک و بر اسا آن کسب کار شما را قضاوت خواهند کرد. از دید مشتریان کسب و کاری که هزینه های تبلغیاتش را کاهش می دهد احترام به مشتریانش را نیز کاهش داده است و قابل اعتماد نخواهند بود.
در پایان برای اینکه بتوانید در دوران رکود جایگاه خود را نزد مشتریانتان حفظ نمایید، پیشنهاد می شود نه تنها تبلیغات را قطع نکنید بلکه آنرا به بهترین شیوه انجام دهید. نتیجه این کار افزایش فروش شما و همچنین اعتماد سازی در دوران بعد از رکود خواهد بود. کسب و کاری که در شرایط بسیار سخت در کنار مشتریان باقی مانده است قطعا قابل اعتماد است. ناخدایی که بارها در دریای طوفانی کشتی را به مقصد رسانده شایان احترام و اعتماد است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.